Woning huren

Veel gevraagd over Woning huren

Kan ik huurtoeslag aanvragen voor servicekosten?

Algemeen

U kunt huurtoeslag aanvragen voor servicekosten. De huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van uw huur, inkomen, vermogen en gezinssamenstelling. Er zijn een aantal onderdelen in de servicekosten die meegenomen mogen worden in de huurtoeslag. Voor meer informatie en voor het aanvragen van huurtoeslag gaat u naar www.toeslagen.nl.

Plaatsen jullie een nieuw naamplaatje als ik een woning bij jullie ga huren?

Algemeen

Wij plaatsen alleen naamplaatjes bij gesloten postkasten en overige gestapelde bouw.

Ik heb een mail ontvangen met een vragenlijst van KWH/Desan. Waarom ontvang ik deze mail?

Algemeen

We vinden het belangrijk om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom horen we graag van u hoe u onze dienstverlening ervaart. Met alle uitkomsten kunnen wij onze dienstverlening blijven verbeteren.

Ik ben gebeld door KWH/Desan. Waarom ben ik gebeld?

Algemeen

We vinden het belangrijk om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom horen we graag van u hoe u onze dienstverlening ervaart. Met alle uitkomsten kunnen wij onze dienstverlening blijven verbeteren.

Ik ben benaderd door KWH/Desan. Hoe komen ze aan mijn gegevens?

Algemeen

Wij leveren de gegevens aan KWH/Desan. KWH/Desan voldoet aan de alle voorwaarden om zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens om te gaan. De uitkomsten van de onderzoeken zijn anoniem, tenzij u zelf anders aangeeft.

We vinden het belangrijk om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom horen we graag van u hoe u onze dienstverlening ervaart. Dit laten we onderzoeken door KWH.

Ik wil niet dat er contact met mij wordt opgenomen door KWH/Desan. Hoe kan ik mij hiervoor afmelden?

Algemeen

U kunt zich afmelden door een formulier in te vullen, klik hier. Wij verwerken dit voor u, zodat u geen vragenlijsten meer ontvangt.

Wie voeren de klantonderzoeken uit?

Algemeen

Onze klantonderzoeken worden uitgevoerd door KWH. KWH werkt hierbij samen met Desan. Vandaar dat je soms beide namen voorbij ziet komen.

Hoe vaak worden huurders benaderd voor het onderzoek?

Algemeen

Een huurder ontvangt na het invullen van een vragenlijst (online of telefonisch) drie maanden geen uitnodiging voor deelname aan het onderzoek. Alleen voor de vragenlijsten Huur opzeggen en Woning zoeken & nieuwe woning kan een huurder twee keer binnen drie maanden worden uitgenodigd. Daarnaast wordt een huurder per type vragenlijst maximaal twee keer per jaar uitgenodigd of wordt hiervoor maximaal twee keer gebeld. Als een huurder in meer bestanden voorkomt, dan zorgen we dat de huurder maar voor één vragenlijst wordt uitgenodigd.

Is het toegestaan om een hennepplantage in mijn woning te hebben?

Algemeen

Nee, het is niet toegestaan om een hennepplantage in uw huurwoning te hebben. Mocht dit in uw woning worden aangetroffen, dan leidt dit tot het ontbinden van de huurovereenkomst. 

Waarom krijg ik een vergoeding voor achterpadverlichting?

Algemeen

De door u gehuurde woning grenst aan een achterpad waar verlichting hangt. Eén van deze lampen is aangesloten op de stroom van uw woning. De stroomkosten voor deze lamp vergoeden wij u maandelijks via de servicekosten.

Waarom zit er een verschil in de huurprijs van mijn woning en die van mijn buren?

Algemeen

Vaak krijgen we de vraag: hoe kan het dat mijn buren meer of minder huur betalen dan ons? Dit heeft te maken met verschillende factoren, maar we proberen dit in het kort uit te leggen.

Huurprijsbeleid

Vechtdal Wonen streeft ernaar om 65% van de maximale wettelijke huurprijs te vragen. We noemen dit ook wel de streefhuur. Als woningstichting zijn we ook afhankelijk van de beslissingen die genomen worden in de landelijke politiek. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om huuraanpassingen, maar ook bij woningtoewijzing. 

Op dit moment bepalen we of iemand in aanmerking komt voor een woning op basis van de hoogte van het inkomen en huishoudsamenstelling. Wanneer er twee gezinnen naast elkaar komen wonen, kan het zijn dat de één meer huur moet gaan betalen dan de ander. Daarnaast bepalen we de huurprijs op basis van het aantal WWS-punten (Woningwaarderingsstelsel). Iedere woning krijgt punten voor bijvoorbeeld oppervlakte, isolatie, voorzieningen en WOZ-waarde. Huurders kunnen bij ons toestemming om zelf aanpassingen aan te brengen aan de woning. Wanneer de huurder daarna de woning opzegt en de aanpassing mag blijven, is de woning niet meer gelijk. Dit kan ook een oorzaak zijn van het verschil in huurprijs.

Heeft u hier nog vragen over, neem dan contact met ons op via 0529 - 45 25 88 of via info@vechtdalwonen.nl

Mijn vraag staat er niet tussen, wat kan ik doen?

Algemeen

Het kan voorkomen dat u een specifieke vraag hebt, die er niet tussen staat. Neemt u dan contact met ons op via info@vechtdalwonen.nl of via 0529 - 45 25 88

Ik wil graag mensen in mijn woning onderdak bieden, mag dat?

Algemeen

U mag mensen onderdak bieden, mits de grootte van uw woning dit toelaat en het geen overlast veroorzaakt. Het is wel verstandig om van tevoren af te spreken voor hoe lang en (leef)regels op te stellen samen. Houd er wel rekening mee dat dit gevolgen kan hebben voor uw huur- en/of zorgtoeslag en de hoogte van uw eventuele uitkering. 

Waar vind ik de aansluiting van glasvezel in mijn woning?

Algemeen

Nog niet alle woningen zijn voorzien van glasvezel. U kunt kijken in uw meterkast, daar zit meestal het glasvezel aansluitpunt. Vaak heeft het kastje een oranje kleur. Zit uw aansluitpunt niet in de meterkast? Dan kan het op een andere locatie in de woning zitten, dan is het kastje meestal wit. Of uw woning is nog niet aangesloten op het glasvezel. U kunt informeren bij uw provider naar de aanwezigheid en/of de mogelijkheden om dit aan te sluiten.

Kan ik zelf een provider kiezen voor mijn internetaansluiting?

Algemeen

Ja, in de meeste gevallen kunt u zelf een provider uitkiezen. U kunt contact opnemen met de door u gewenste provider om dit na te vragen. 

Ik ga binnenkort een woning huren, welke werkzaamheden gaan jullie nog doen?

Algemeen

In de aanbiedingsbrief staat beschreven welke werkzaamheden Vechtdal Wonen nog uit gaat voeren. Deze aanbiedingsbrief kunt u vinden in uw account op www.thuistreffervechtdal.nl.

Ik ga een woning huren, kan er nog een aanpassing naar mijn wens uitgevoerd worden?

Algemeen

De werkzaamheden die door ons worden uitgevoerd staan beschreven in de aanbiedingsbrief. Het kan zijn dat u tijdens de bezichtiging nog wat heeft gezien waar u vragen over heeft. Neem hiervoor contact met ons op via 0529 - 45 25 88 of info@vechtdalwonen.nl.

Ik wil graag een verhuurdersverklaring, kan ik dit aanvragen?

Algemeen

Ja, dit kunt u bij ons aanvragen. Wij kunnen onze verhuurdersverklaring voor u invullen of wanneer u zelf een blanco verhuurdersverklaring heeft van uw toekomstige verhuurder. Neem contact met ons op via info@vechtdalwonen.nl of via 0529 - 45 25 88