Inschrijven

Om te kunnen reageren op een huurwoning van de Woningzoeker moet u zich inschrijven via het inschrijfformulier van de Woningzoeker.

Veel gevraagd over Inschrijven

Ik heb geen woonadres, maar het is wel verplicht om een adres in te vullen bij het inschrijven. Wat moet ik doen?

Algemeen

Voor het kunnen reageren op woningen in de Spoedmodule is het noodzakelijk dat het woonadres van de woningzoekende binnen de regio valt van de aangesloten corporaties.
Het gaat om het jaar voorafgaand aan de datum waarop u reageert op de woning. Kijk voor meer informatie op de Woningzoeker.

Hoe kan ik me inschrijven als woningzoekende?

Algemeen

Ga naar de Woningzoeker en klik op "Inschrijven". Klik daarna op "Start inschrijving" en volg de stappen om u in te schrijven als woningzoekende.

Inschrijven kost het eerste jaar € 10,00 en daarna betaalt u elk jaar € 5,00 om te verlengen.

Hoe kan ik mijn inschrijving als woningzoekende verlengen?

Algemeen

Log in op de Woningzoeker. U ziet een melding staan dat u uw inschrijving moet verlengen. Controleer uw gegevens en verleng uw inschrijving.

Als uw inschrijving is overgezet naar de Woningzoeker, dan moet u eerst activeren. Via de activeringslink kunt u dan uw gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en daarna verlengen.

Hoe lang is mijn inschrijving geldig?

Algemeen

Uw inschrijving is één jaar geldig vanaf het moment van inschrijven. Ongeveer één maand voor de einddatum van uw inschrijving ontvangt u een e-mail en een sms van de Woningzoeker om uw inschrijving te verlengen.

Ik ben jonger dan 18, kan ik mij inschrijven bij de Woningzoeker?

Algemeen

Nee, inschrijven kan vanaf 18 jaar. 

Wat is inschrijfduur?

Algemeen

Inschrijfduur is de periode dat u ingeschreven staat sinds het eerste moment van inschrijven.

Wat is een inkomensverklaring?

Algemeen

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst met uw verzamelinkomen over een bepaald belastingjaar. Iedereen met een Nederlands BSN kan een inkomensverklaring opvragen bij de Belastingdienst.

Staat er geen inkomen op uw inkomensverklaring?
Dan vragen wij bij het toewijzen van een woning om uw inkomensverklaring waar geen inkomen op staat en daarnaast om recente inkomensgegevens. Recente inkomensgegevens zijn een jaaropgave, een salarisstrook, een uitkeringsspecificatie of een pensioenspecificatie.

Heeft u geen Nederlands BSN en kunt u dus geen inkomensverklaring opvragen?
Dan kunnen wij u geen woning toewijzen.

Verhuist u met een partner?
Een inkomensverklaring is altijd persoonlijk. Het inkomen van uw partner zal nooit op uw inkomensverklaring staan. Daarom hebben wij van u beide een inkomensverklaring nodig. 

Waar vraag ik mijn inkomensverklaring aan?

Algemeen

De inkomensverklaring kunt u zelf online met uw DigiD aanvragen bij de Belastingdienst of via 0800-0543.

Waarom vraagt Vechtdal Wonen een inkomensverklaring van de Belastingdienst?

Algemeen

Wij moeten zorgen dat de juiste woning bij de juiste huurder terecht komt. Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat huurders een woning krijgen die aansluit bij hun inkomen (passend toewijzen uit de Woningwet 2015).

Het is daarom belangrijk om precies te weten in welke inkomensgroep u valt, want dit bepaalt in sommige gevallen de huurprijs van een woning.

Ik ben erfgenaam van een persoon die overleden is en ingeschreven staat als woningzoekende. Hoe regel ik de uitschrijving?

Algemeen

Stuur hiervoor een e-mail met het inschrijfnummer en de akte van overlijden naar info@vechtdalwonen.nl.

Wanneer moet ik mijn inschrijving verlengen?

Algemeen

U moet uw inschrijving elk jaar verlengen. U vindt de datum tot wanneer uw inschrijving geldig is bij Profiel in "Mijn overzicht". Eén maand voor deze datum krijgt u een e-mail en kunt u uw inschrijving verlengen.

Hoe kan ik zien tot welke datum mijn inschrijving geldig is?

Algemeen

Log hiervoor in op de Woningzoeker. U ziet aan de rechterkant op "Mijn overzicht" de geldigheid van uw inschrijving.

Hoe kan ik mijn inkomensverklaring toevoegen aan mijn account?

Algemeen

U kunt uw inkomensverklaring uploaden onder "Mijn inkomen". Log hiervoor in op de Woningzoeker. Let op, zorg dat uw BSN onleesbaar is gemaakt.

Kunnen mijn partner en ik ons allebei inschrijven?

Algemeen

Ja, u kunt zich apart van elkaar inschrijven maar ook samen. Als u samen gaat verhuizen, moet u zich samen inschrijven.

Ga naar de Woningzoeker en klik op "Inschrijven". Klik daarna op "Start inschrijving" en volg de stappen om u in te schrijven als woningzoekende.

Ben ik verplicht om op woningen te reageren om mijn inschrijfduur te behouden?

Algemeen

Nee, dat is niet verplicht. U moet wel jaarlijks uw inschrijving verlengen. U ontvangt hierover een mail van de Woningzoeker.

Ik sta ingeschreven voor garages en/of parkeerplaatsen. Kan ik nu ook op een huurwoning reageren?

Algemeen

Ja, u kunt met uw inschrijving op zowel woningen als garages en parkeerplaatsen reageren.

Ik sta ingeschreven voor huurwoningen. Kan ik nu ook op een garage en/of parkeerplaats reageren?

Algemeen

Ja, u kunt met uw inschrijving ook op parkeerplaatsen of garages reageren. Huurders uit hetzelfde complex krijgen voorrang op de garages en parkeerplaatsen.

Mijn inkomen is veranderd. Kan ik een geschat inkomen opgeven?

Algemeen

In principe werken we bij een toewijzing met uw laatste inkomensverklaring van de Belastingdienst. Mocht het inkomen hierop te hoog zijn om een sociale huurwoning toegewezen te krijgen, dan kunt u uw laatste inkomensgegevens aanleveren. Dan kijken wij of u daarmee wel een toewijzing kunt krijgen.

Ik kan niet inloggen op de Woningzoeker. Wat moet ik doen?

Algemeen

Eind juni 2023 heeft u een activeringsmail ontvangen van de Woningzoeker. Lees deze eerst goed door en klik op de link in deze mail om uw inschrijving te activeren.

Heeft u deze mail niet ontvangen? Dan is het goed mogelijk dat deze mail in uw ongewenste mailbox is gekomen. Neem daarom contact met ons op, dan zorgen wij ervoor dat deze mail nogmaals wordt verstuurd. 

U kunt ons bereiken via 0529 - 45 25 88 of per mail info@vechtdalwonen.nl.

We wonen samen en gaan uit elkaar. Wat gebeurt er met mijn inschrijving wanneer ik uit de woning ga?

Algemeen

U kunt als woningzoekende zelf uw inschrijving splitsen via de Woningzoeker. Degene die als aanvrager 2 genoteerd staat in de inschrijving krijgt een nieuwe inschrijving. U behoudt uw eigen inschrijfduur.
De woningzoekende met een nieuwe inschrijving moet deze wel activeren.

Let op! Bent u kandidaat voor een woning en splitst u uw inschrijving? Dan vervalt de aanbieding.

Kan ik hulp krijgen om me in te schrijven als woningzoekende?

Algemeen

Lukt het u zelf niet om u in te schrijven als woningzoekende, dan mag u bij ons op kantoor langskomen. We kunnen u helpen met het inschrijven in de Woningzoeker. Het inschrijven kost € 10,00. Dit kan via een eenmalige machtiging.
Neem uw identiteitsbewijs en bankpas mee en neem een briefje mee waarop uw e-mailadres staat. 
Zo kunnen we de juiste gegevens noteren in uw inschrijving.