Ik heb zonnepanelen of hiervoor een aanbod ontvangen

Wat fijn dat u zonnepanelen heeft of dat u binnenkort zonnepanelen krijgt. Voor de plaatsing van de zonnepanelen zijn we samenwerkingen aangegaan met Tenten Solar en Zonneplan. Dit zijn ervaren partijen die jaarlijks duizenden woningen voorzien van zonnepanelen.

Veel gevraagd over Aanbod zonnepanelen

Waarom betaal ik voor de zonnepanelen die door jullie worden geplaatst?

Algemeen

U betaalt een vergoeding voor de zonnepanelen, omdat de maandelijkse kosten van het elektraverbruik voor u lager worden. Doordat we een vergoeding in rekening brengen, kunnen we ervoor zorgen dat we bij meer woningen energiebesparende maatregelen aan kunnen brengen. 

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Algemeen

Ja, in de woning moeten ook werkzaamheden worden uitgevoerd voor het plaatsen van de zonnepanelen, bijvoorbeeld het plaatsen van de omvormer.

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Dat verschilt per woning, over het algemeen is de energierekening lager.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Ja, u moet dit zelf doorgeven aan uw energieleverancier.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Algemeen

U kunt op de omvormer lezen hoeveel stroom er wordt opgewekt.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

U kunt storingen aan uw zonnepanelen melden bij ons, klik hier. Als de zonnepanelen uw eigendom zijn, bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.

Ik heb zonnepanelen op mijn woning. Wie is er verantwoordelijk voor het schoonmaken hiervan?

Algemeen

De zonnepanelen op uw woning worden in opdracht van ons één keer per zes jaar schoongemaakt.

Ik heb een aanbod voor zonnepanelen gekregen. Wat kan ik de komende tijd verwachten?

Algemeen

  • Binnenkort ontvangt u van Zonneplan of Tenten Solar uw persoonlijk aanbod. Hierin staat vermeld wat u netto gaat besparen en hoe u mee kunt doen; 
  • Nadat u akkoord heeft gegeven, neemt Zonneplan of Tenten Solar contact met u op om de installatie in te plannen; 
  • Binnen één werkdag, wanneer het u uitkomt, wordt het gehele zonnesysteem geïnstalleerd: de zonnepanelen, omvormer en het kabeltraject; 
  • Zonneplan of Tenten Solar zal de installatie aanmelden bij de netbeheerder zodat uw energieleverancier weet dat u stroom gaat opwekken en dit verrekend wordt op uw energierekening. 

Waarom krijg ik een aanbod voor zonnepanelen op mijn dak?

Algemeen

Omdat we u willen helpen besparen op uw energiekosten en dus op uw woonlasten. Maar ook omdat wij onze woningen graag willen verduurzamen. Dat is goed voor het milieu en goed voor uw portemonnee.

Wie betaalt de zonnepanelen?

Algemeen

Wij betalen de aanschaf, garanties, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. De zonnepanelen komen in ons eigendom. 

Krijg ik de zonnepanelen gratis?

Algemeen

Niet helemaal. U betaalt een vaste vergoeding per maand (€ 1,82 per paneel) via de servicekosten. Dit bedrag komt niet bij de kale huur op; wat inhoudt dat u jaarlijks geen huurverhoging betaalt over dit bedrag.  

Waarom betaal ik servicekosten voor de zonnepanelen?

Algemeen

De servicekosten dekken alle werkzaamheden die voortkomen uit een storing. Voor de huurders is er namelijk 24 uur per dag een storingsdienst bereikbaar. Daarnaast voeren wij een monitoring uit om ervoor te zorgen dat het systeem altijd goed functioneert. Hierdoor heeft de bewoner gegarandeerd voordeel en geen onvoorziene kosten.

Wat is het voordeel van zonnepanelen?

Algemeen

Bij hetzelfde energieverbruik is de maandelijkse besparing door zonnepanelen altijd hoger dan het bedrag dat u maandelijks aan servicekosten betaalt. Hierdoor houdt u dus gegarandeerd geld over.  

Wat ga ik jaarlijks netto besparen als ik zonnepanelen heb?

Algemeen

In de aanbiedingsbrief van Zonneplan of Tenten Solar staat vermeld wat u op jaarbasis netto gaat besparen. Uw jaarlijkse besparing is afhankelijk van het aantal zonnepanelen dat geplaatst wordt, de ligging ten opzichte van de zon en natuurlijk uw eigen stroomverbruik.

Heeft het plaatsen van zonnepanelen gevolgen voor mijn huurtoeslag?

Algemeen

Nee, het plaatsen van zonnepanelen heeft geen gevolgen voor uw huurtoeslag. De zonnepanelen zijn een aparte component via de servicekosten en vallen dus buiten de kale huur. 

Wat gebeurt er met de zonnepanelen als ik de huur opzeg?

Algemeen

De zonnepanelen blijven dan gewoon op het dak van de woning liggen. U kunt dus altijd uw huur opzeggen, ongeacht de zonnepanelen. Uiteraard hoeft u na uw verhuizing geen servicekosten meer te betalen. 

Wat gebeurt er met de opgewekte stroom van de zonnepanelen, die ik niet direct gebruik?

Algemeen

De stroom die u niet gebruikt, levert u aan het energienetwerk. De stroom die u in de avonduren en in de (donkere) winterperiode extra verbruikt, wordt automatisch verrekend met de niet gebruikte stroom die u in een eerder stadium aan het energienet heeft geleverd. U streept het overschot en het tekort als het ware tegen elkaar weg. U betaalt alleen wat u gebruikt. Dit heet salderen. 

Ik heb een aanbod voor zonnepanelen gekregen. Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Algemeen

Ja, u kunt gewoon bij uw vertrouwde leverancier blijven. 

Hoe kan ik zelf de opbrengst van mijn zonnepanelen in de gaten houden?

Algemeen

Via de omvormer kunt u exact zien hoeveel kWh de panelen hebben opgebracht sinds de dag van de installatie. Ook kunt u zien wat de dagopbrengst is. Heeft u daarnaast een e-mailadres aan ons doorgegeven, dan krijgt u ook toegang tot een online portaal waar u de opbrengsten kunt monitoren. 

Kan er brandgevaar ontstaan door de zonnepanelen?

Algemeen

Nee, de zonnesystemen voldoen aan alle veiligheidsnormen en –richtlijnen.

Ik heb een aanbod voor zonnepanelen gekregen. Krijg ik ook een slimme meter?

Algemeen

Alleen als dat nodig is. Als uw meter niet geschikt is, zal de netbeheerder contact met u opnemen om de meter kosteloos te vervangen voor een slimme meter die wel geschikt is. 

Ik heb eerder zonnepanelen geweigerd. Ik wil nu alsnog zonnepanelen, kan dat?

Algemeen

Ja het is mogelijk om alsnog een aanbod te krijgen voor zonnepanelen. Neem hiervoor contact met ons op via 0529 - 45 25 88 of via info@vechtdalwonen.nl, dan zorgen wij ervoor dat onze leverancier u alsnog een aanbieding voor zonnepanelen stuurt.